Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی فروتن معروف به عمو فیتیله‌ای تلویزیون این روزها بیشتر نگرانِ کودکان است، چون شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال نابودی فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی کودکان‌اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چند وقتی است که تلویزیون از برندهای ماندگارش در حوزه کودک فاصله گرفته اما به تعبیر منتقدین و پیشکسوتان این عرصه، کار شگرف و ماندگاری هم ارائه نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این کاراکترهای ماندگار، "فیتیله‌ای‌ها" هستند که کودک دیروز را به یاد آن کارهای استودیویی جذاب می‌اندازد. کاری که صبح‌ها از شبکه دو سیما پخش می‌شد و مخصوص کودکان بود. علی فروتن، محمد مسلمی و حمید گلی که برنامه با قدمت و پرطرفداری را از خود به جای گذاشتند.

بعد از این برنامه استودیویی جذاب، فیتیله‌ای‌ها وارد عرصه ساخت سریال شدند و مدتی قبل "دوقلوها" روی آنتن بود اما نتوانست آن توفیقات را تکرار کند. کاراکترهایی که خانه اول‌شان را تلویزیون می‌دانند و در جریان گپ و گفت دغدغه‌شان را مطرح کردند که نگرانِ فرهنگ آینده این سرزمین‌اند. وقت بچه‌های این سرزمین به درستی پُر شود، دست از این گوشی و شبکه‌های ماهواره‌ای با محتوای پوچ بردارند. علی فروتن یکی از این عمو فیتیله‌ای‌ها است که وقتی درباره بچه‌های محروم صحبت می‌کرد بغض تمام وجودش را می‌گرفت. 

او گفت: باید این سؤال را از مدیران داشته باشید که چرا بچه‌ها را از تماشای برنامه‌های کودک محروم کرده‌اند؟  انگار برای تلویزیون مهم نیست که برنامه‌ کودک داشته باشد و خوراک مناسب به آینده‌سازان جامعه‌اش بدهد. واقعاً نگرانم و احساس خطر می‌کنم وقتی می‌بینم کودک ما به سمت ماهواره و محتواهای بی‌کاربرد گوشی‌های تلفن همراه می‌رود. باید به فکر بچه‌ها باشیم که فضای مجازی و ماهواره‌ای، به دنبال نابودی این فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی کودکان‌اند.

متن‌ها آن متن‌های با قوت و قدرتِ گذشته نیست

به سراغ علی فروتن عمو فیتیله‌ای تلویزیون رفتیم و با او لحظاتی درباره مشکلات کودک در تلویزیون به گپ و گفت نشستیم؛ مشروح این گپ و گفت را در ادامه بخوانید:

علی فروتن درباره کمرنگ شدن حضور فیتیله‌ای‌ها در تلویزیون به خبرنگار خبرگزاری تسنیم  گفت: سریال "دوقلوها" را در شرایطی به پایان رساندیم که در اوج قرار داشت و از این اتفاق خوشحالم. چون ادامه این روند، ما را دچار بحران‌های مالی و مهمتر محتوایی می‌کرد. بسیاری از مدیران علاقه‌مندند مجدداً فیتیله‌ای‌ها دور هم جمع شوند و برنامه داشته باشند. اولاً خیلی پیگیری نکردند و ثانیاً محدودیت‌‌هایی که برای برنامه ایجاد می‌کنند آن حالی که برای بچه‌ها و پدران و مادران‌شان ساختیم را از بین می‌برد. موضوع دیگر متن‌ها هم آن متن‌های با قوت و قدرتِ گذشته نیست که جا برای کار مؤثر داشته باشد. 

وقتی آنتن زنده را از فیتیله‌ای‌ها گرفتند!

وی در خصوص گرفتن آنتن زنده از فیتیله‌ای‌ها، افزود: کیفیت برنامه و جذابیت را موقعی از فیتیله‌ای‌ها گرفتند که برنامه‌مان از حالت "زنده" به تولیدی و ضبطی تبدیل شد. فیتیله در زمانی که برنامه زنده داشت تأثیر بسزایی بر روی مخاطب می‌گذاشت. چون ما برای خوراک مسموم ماهواره، پادزهری را طراحی می‌کردیم که از آن مطالب زیرپوستی شبکه‌های خارجی جلوگیری کند و به کودکان ما القاء نشود. اما وقتی برنامه تولیدی می‌شود و آن ظرفیت و قابلیت به روز بودن را از ما می‌گیرد. چون آن‌ها به روز و آنلاین در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان‌شان خوراک به روزی می‌دهند. 

عمو فیتیله‌ای بچه‌ها درباره توجه کشورهای مختلف به کودکان و غفلتِ برنامه‌سازان حوزه کودکِ تلویزیون،  تأکید کرد: کشورهای مختلف هزینه و وقت زیادی را صرف می‌کنند تا همه‌چیز در اختیار کودکان قرار بگیرد و حتی ابتدایی‌ترین امکان هم فراهم شود. بهترین برنامه‌ها را طراحی می‌کنند تا بچه‌ها را جذبِ هدف‌گذاری‌هایشان کنند. ما اینجا برنامه می‌سازیم نه زیبایی بصری دارد از نظر رنگ‌آمیزی و موسیقیایی، نکته جذب‌کننده‌ای برای مخاطب کودک نمی‌گذارد. این اتفاقات در حالی می‌افتد که بسیاری از کاربلدهای این حوزه گوشه خانه نشسته‌اند و یا دعوت به کار می‌شوند آنقدر نبایدها و ممنوعیت‌های بر سر راه تولید برنامه‌شان قرار می‌دهند که خودش عطایش را به لقایش می‌بخشد. 

نگران آن کودکی‌ام که تنها دلخوشی‌اش برنامه‌های کودکِ تلویزیون است

وی با اشاره به اینکه دلم برای بچه‌ای که امکانات ندارد و تنها دلخوشی‌اش برنامه‌های کودک است، می‌سوزد، افزود: مدیران ما بدانند ما با بچه‌های معلول و سرطانی زندگی کردیم، به مناطق محروم و دورافتاده این سرزمین رفته‌ایم که تنها وسیله و ابزار ارتباطی‌شان، همین تلویزیون است. ما انگیزه ساخت برنامه‌مان به خاطر همین مردمان سرزمین‌مان است که دوست دارند برنامه‌ خوب ببینند اما انگار برای مدیران ما مهم نیست. دلم برای بچه‌ای که امکانات ندارد DVD و فضای‌مجازی داشته باشد، می‌سوزد؛ کودکی که تنها دلخوشی‌اش برنامه‌های مختلف کودک است؛ ساعت و وقتی که برنامه‌های مورد علاقه‌شان را دنبال می‌کردند و امروز آن فضا در تلوزیون وجود ندارد.  

عمو فیتیله‌ای‌ها برمی‌گردند؟

فروتن درباره بازگشت عمو فیتیله‌ای‌ها به تلویزیون، تصریح کرد: فعلاً نمی‌توانم قول بدهم به واسطه اینکه درگیر پروژه‌ای برای کتب درسی بچه‌های دوره ابتدایی‌ هستیم. بحث نمایشی کردن این کتاب‌ها را داریم که البته فعلاً نمی‌توانم جزئیات بیشتری از این پروژه بگویم. تلویزیون دعوت کرده اما پیگیری‌ها سست بوده است، یعنی باید برای این خواستن هزینه کنند و وقت بگذارند. نه اینکه بگویند اسپانسر بیاورند! امروز متأسفانه هرکسی تخصص هم نداشته باشد و بتواند پول برنامه و کاری را تأمین کند می‌تواند وارد این میدان شود؛ انگار که از تخصص خبری نیست. 

کودک ما هدف بمباران خوراکِ مسموم شبکه‌های ماهواره‌ای!

این عمو فیتیله‌ای تلویزیون درباره شبکه کودک گفت: در این سال‌های اخیر کار جدید و شگرفی در حوزه کودک ندیدم، حتی برای کودکان، شبکه هم درنظر گرفته‌اند اما آن تولید محتوایی که باید باشد، اتفاق نیفتاد. چون افراد متخصص و کاربلد حضور ندارند. من نگران این رویه‌ام، زیرا تلویزیون‌های خارجی به صورت تخصصی هدف‌گذاری کرده‌اند و بچه‌های ما را با بمبارانی از اندیشه‌های دور از فرهنگ و سبک زندگی‌مان تنها گذاشته‌اند. کسانی که دست‌اندرکارند از این بمباران و خوراک‌های مسموم خبر دارند، اما انگار چشم‌شان را می‌بندند و نگران آینده فرهنگ ما نیستند. 

من در این مملکت بزرگ شدم و مدیون این مردمم

او در واکنش به شایعاتی که مطرح شد شما را شبکه‌های خارجی مثل بی‌بی‌سی دعوت کرده‌اند که به زودی جلوی دوربین بیگانه قرار می‌گیرید، گفت: این شایعات چیز جدیدی نیست، البته به ما شبکه‌هایی که در حوزه خلیج فارس تولید محتوا می‌کنند پیشنهاد دادند کار کنیم که منافاتی با سیاست‌های نظام ما نداشت اما مخاطب ما ایرانی است و من در این مملکت بزرگ شدم و کار یاد گرفتم و مدیون این مردمم.

چرا برخی از برنامه‌های تلویزیونی، دیالوگ‌ها و موقعیت‌هایشان ربطی به کودکان ندارد؟

فروتن در پاسخ به این سؤال که گاهی برخی از برنامه‌های تلویزیونی برای کودک ساخته می‌شود اما دیالوگ‌ها و موقعیت‌هایی به کار می‌برند که ربطی به کودک ندارد، خاطرنشان کرد: کودک امروز با 10 سال پیش و حتی دو سال پیش فرق دارد، آنقدر توانایی و گیرایی بالایی دارد اما از این طرف باید در تولید محتوا و طراحی سناریو و فیلمنامه از کارشناسی که روانشناسی کودک می‌داند و تحصیلات‌شان در این زمینه است، استفاده کنیم که متأسفانه عمدتاً این اتفاق نمی‌افتد. همیشه به سراغ ارزان‌ترین راه‌ها می‌رویم و در این مسیر کارنابلدها انتخاب می‌شوند مخصوصاً در حوزه بهره‌گیری از نویسندگان مجرب آنطور که باید و شاید عمل نکردیم. 

آرزوی عمو فیتیله‌ای برای تلویزیون/ مخاطبی که رفته رفته از دست می‌رود

وی با اشاره به اینکه نگران کودکانم و برای تلویزیون آرزو می‌‌کنم چشمانش را باز کند و ببیند چه بلایی سر مخاطبی که سال‌ها جمع کرده آورده است، گفت:  من بیشترین نگرانی‌ام و شکسته شدن قلبم به خاطر بچه‌هایی است که دستشان از برنامه‌های تلویزیونی با کیفیت کوتاه شده است. برای کودکان‌مان آرزوی جهان بدون استرس دارم؛ ا‌ن‌شاالله خدا به تلویزیون رحم کند و خود تلویزیون هم به خودش رحم کند. چشمانش را باز کند و ببیند چه بلایی سر مخاطبی که سال‌ها جمع کرده، آورده است که با این رویه، روز به روز باید شاهد از دست‌دادنش باشد. امیدوارم اتفاق نویی برای تلویزیون بیفتد و بفهمد مخاطبی که سرمایه اصلی این رسانه است را با غفلت در برنامه‌سازی درست و اصولی، آرام آرام از دست می‌دهد. 

دورهمی مهران مدیری از شب یلدا به تلویزیون برمی‌گردد؟کسی برای شرکت در مسابقه تلویزیونی "ایران" پول نمی‌دهد/ دلیل تغییر "سام درخشانی" و تفاوت با نسخه خارجی!روایت استاد دانشگاه از تهاجم فرهنگی برنامه‌های کپیِ تلویزیون/ چرا صداوسیما تریبون اجرا و تبلیغ آگهی‌هایش را به سلبریتی‌ها سپرد؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برنامه کودک و نوجوان رسانه ملی تلویزیون برنامه کودک و نوجوان رسانه ملی تلویزیون عمو فیتیله ای تلویزیون شبکه های ماهواره ای برای تلویزیون فیتیله ای ها برای کودک برنامه ها علی فروتن بچه ها متن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۸۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، به تازگی مجموعه ویدئو کتاب‌های بندانگشتی توسط موسسه شمیم و با همکاری انتشارات دال برای کودکان سه تا هشت سال منتشر شده است.

این مجموعه به موضوعاتی از قبیل مهارت گوش‌دادن، مهارت نه‌گفتن، کنترل هیجان، عزت نفس، هوش عاطفی، امیدواری، خوش‌بینی،‌ مدیریت خشم و حس ارزشمندی می‌پردازد. مجموعه «ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی» مهارت‌هایی را مورد توجه قرار داده است که منجر به تربیت کودکانی با رشد همه‌جانبه شده و از آنها در افتادن به دام آسیب‌های اجتماعی محافظت می‌کند.

بخش جالب و قابل توجه کتاب که در کتاب‌های دیگر نیست این است که مخاطبان می‌توانند با اسکن کیوآرکدی که در صفحۀ شناسنامۀ کتاب آمده است، انیمیشن کتاب‌ها را نیز در تلفن همراه مشاهده کنند.

این مجموعه که در 9 جلد توسط انتشارات دال منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است، اهمیت ویژه‌ای در حوزه آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان دارد و به همین جهت گفت‌وگویی کوتاه با میلاد چخماقی مسئول آموزش موسسه شمیم داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

اهمیت آموزش مهارت‌های مختلف اجتماعی به کودکان این رده سنی چیست؟

در رابطه با جایگاه آموزش برای کودکان و نوجوان از این مقدمه باید شروع کنم که در حوزه پیشگیری متاسفانه به خاطر ناکارآمدی روش‌های مختلف در گرایش به بزه در سنین جوانان به بالا و بزرگسالان، عموماً تمرکز به سمت کودک و نوجوان است که دلایل خیلی مختلفی دارد که اینجا جایگاه باز کردن این قضیه نیست ولی مهمترین بحث تأثیر همتایان، تأثیرپذیری از محیط، تأثیر رسانه‌ها و... است.

درباره نوجوانان و قشری که ما به عنوان کودک از آنها نام می‌بریم این امیدواری وجود دارد که تأثیرپذیری از رویکردهای آموزشی و مهارت افزایی بالاتر باشد و آنها را از آسیب‌ها مصون کند و همین باعث شده که ناشران به سمت تولید کتاب‌های مهارتی سوق پیدا کنند و این رویکرد، رویکردی جهانی است و در ایران هم سالها است که در حوزه‌های مختلف من جمله بحث آسیب‌های اجتماعی تمرکز به سمت مهارت افزایی و تا حدی دانش افزایی و آگاهی بخشی برود. البته نکته مهم این است که در این حوزه نوجوانان و کودکان با رعایت محدوده و حریم‌هایی که وجود دارد، باید گام برداشت.

درباره این محدوه و حریم‌ها بیشتر توضیح می‌دهید؟

یعنی خطوط قرمز آموزش به کودک و نوجوان رعایت شود، زود آموزی و پرآموزی نشود و کتاب از خطوط قرمز عبور نکند. به شکل کلی اهمیت جایگاه این کتاب‌ها برای کودکان مشخصاً بحث مهارت‌ها و آگاهی بخشی‌هایی است و ما متمرکز می‌شویم روی حوزه‌هایی که به عنوان اصول پایه یا مهارت‌های پایه زندگی از آنها می‌شود نام برد. اما آن چیزی که در حوزه آسیب‌ها مشخصاً جلوگیری از آسیب اعتیاد مد نظر ناشر و موسسه بود، مهارت‌های به خصوصی مثل کنترل خشم، عزت نفس، امید به آینده و کمک طلبی و توجه به خود و دیگران و بحث دوست یابی یا انتخاب دوست است که اینها به عنوان مهارت پایه و اولیه مطرح می‌شوند و خیلی می‌توانند برای پیشگیری ازآسیب‌هایی در آینده کودک و نوجوان کمک کننده باشند.

در کشورهای دیگه این سبک کتاب‌ها چه جایگاهی داره؟

همان طور که عرض کردم در ادبیات جهانی این حوزه سالهاست که درباره آن کتاب منتشر می‌شود و مشخصاً در کشورهای آمریکای شمالی وعموم کشورهای اروپایی به این رویکردها خیلی توجه کرده‌اند و کشورهایی که با آسیب‌هایی از جمله مباحث آسیب اجتماعی بیشتر سر و کار داشته‌اند، جایگاه و ضرورت این مسئله را بیشتر در نظر گرفته و تولیدات بیشتری داشته‌اند.

کتاب‌های ساده و دوستدار خانواده

نوع چاپ این کتاب‌ها متفاوت است، درباره چرایی این گونه چاپ کتاب‌ها به شکل آکاردئونی هم توضیح می‌دهید؟

در رابطه با فرمت یا حالا اصطلاحاً گونه و فرم کتابی هم که ناشر انتخاب کرده است ملاحظات ما این بود که سبک مینیمال و ساده شده وجذابی باشد که اصطلاحاً دوستدار خانواده است؛ به این معنی که کتاب به خاطر محتوایش نیازمند این هست که در خانواده، پدر و مادر یعنی والدین یا برادر و خواهر بزرگتر در کنار کودک باشند که با هم بخوانند و با هم درگیر کتاب شوند. از طرفی فرمت کتاب جذابیت‌های بصری و فیزیکی دارد که خود کودک را درگیرکند از طرف دیگر بحث هزینه‌هایی که بار می‌شد برای قطع کلاسیک مثل خشتی، گالینگور و حالا سبک‌های مختلف، ناشر رو به این سمت توجه داد تا برای اینکه بتواند کتاب‌ها را کمی بیشتردر بازار و به اصطلاح سبد خرید فرهنگی خانوار قرار بدهد و در این فرمت جدید به عنوان بروشوری و آکاردئونی چاپ کند که با هزینه حداقلی تولید را به دست مخاطب برساند.

ویدئو دار بودن کتاب‌ها چه قدر به آموزش این مهارت‌ها به کودکان کمک می‌کند؟

در رابطه با بحث ویدیو کتاب بودن، شاید این ناشر به عنوان اولین ناشر ویدیو کتاب نباشد و از قبل هم ناشرهای دیگری بودند که سعی کردند درکنار کتاب، سی دی کتاب، یا قبل‌ترها نوار کاست کتاب، ویدیو کتاب و... را هم تولید کنند اما الان خیلی کم کتاب در بازاروجود دارد که به قالب کیو آرکد و به شکل آنلاین و برخط، هم تیزر کتاب هم خود محتوای کتاب را به شکل ویدیو آهنگین ساخته باشد و نریشن روی آن داشته باشد. متاسفانه به خاطر وضعیت بد بازار کتاب و تغییر ماهیت مسئله نشر در ایران و البته به شکل کلی در جهان، استفاده از رسانه‌ها یا چند رسانه‌ها را بسیار زیاد شده و مشخصاً تکنولوژی وی آر آر VRR ناشران را به این سمت برده که بتواند ازاین فرصت استفاده کند و از بستر مدیا بیشترین بهره را ببر k د و جذابیت را به نحو بیشتری به مخاطب منتقل کند. مشخصاً مخاطبان کودک و نوجوانی که ما در نظر داریم این محتوا به آنها منتقل شود، شرایط یکسانی از نظر هوشی ندارند و بهره هوشی متفاوتی دارند و از نظر گیرایی یا به اصطلاح روانشناسی سبک‌های یادگیریشان متفاوت است؛ بعضی بصری هستند، بعضی سمعی هستند، بعضی فعال هستند و بعضی در حین رفتارهای پویا می‌توانند یادگیری را داشته باشند و این‌ها باعث شده تا از ظرفیت ویدیو بیشترین بهره را ببریم و در همه این اقشار با همه تفاوت‌هایی که دارند، تاثیرگذار باشیم. مضافاً اینکه اگر کودکان دارای محدودیت‌های فیزیکی و جسمی یا ذهنی را هم لحاظ کنیم، آن‌ها هم می‌توانند به وسیله ویدیو کتاب‌ها و بهره از یکی از ویژگی آنها یعنی حداقل به شنیداری خام یا تصویری خام تا حدی بهره ببرند و در نتیجه این سبک ویدیو کتاب انتخاب خوبی خواهد بود.

این کتاب‌ها چه طور برای ترجمه گزینش شدند؟

در رابطه با بحث گزینش کتاب اولین چیزی که برای ناشر مهم بود وموسسه روی آن تمرکز و توجه ویژه داشت بحث سلامت اجتماعی و مشخصاً آموزش‌ها و دانش افزایی هایی است که به حوزه آسیب‌های اجتماعی و مشخصاً بحث اعتیاد توجه دارند تا بتوانیم به مهارت پایه کودکان ارتباط پیدا کند. نکته بعدی بحث سبک و فرم مینیمال و ساده برای کتاب بوده که اصطلاحاً حداقل متن را داشته باشد تا برای جامعه بیشتری از مخاطبان کودک و نوجوان جذاب باشند اصطلاحاً کتاب‌های تصویری و بدون قصه که حجم متن کمی دارند. این مجموعه کتاب هم جزء این دسته است. نکته بعدی بحث تنوع و جذابیت‌های گرافیکی کار هست که از رنگها و قالب‌های جذابی استفاده کند و البته خیلی سعی شد تا بتواند مخاطب کودک و نوجوان ایرانی را درگیر کند. البته این نکته را هم باید یادآوری کنم که این عناوینی که گردآوری شده به شکل بسته کتاب است. در بازار کتاب قبلاً تعدادی از این‌ موضوعات بود و توسط ناشران مختلفی ترجمه و توزیع شده بود اما گردآوری یک مجموعه کتاب به شکل بسته‌های ویدیو کتاب توسط انتشارات دال وموسسه شمیم برای نخستین بار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • (تصاویر) اگر نقاشی کودکان واقعیت داشت جهان چه شکلی می‌شد؟
  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • مداخله به‌هنگام، راه کنترل نشانه‌های اوتیسم
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • گزارش سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت غم‌انگیز کودکان غزه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان
  • پارک بازی کودکان المغازی؛‌ بانک جدید حملات رژیم صهیونیستی