«زیزیگولو» و «سنجد» به آرشیو رفتهاند/ انحصار خرید خارجیها
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۸۰۷۰۲
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، در آستانه روز جهانی کودک اداره کل روابط عمومی رسانه ملی سومین نشست نقد هفتگی خود را به آسیب شناسی برنامههای کودک و نوجوان اختصاص داد. این نشست با عنوان نقد و بررسی «برنامههای کودکان و نوجوانان در آینه رسانه ملی» میزبان مقصود نعیمی ذاکر، مدیر پیشکسوت حوزه کودک، برنامهسازانی همچون علیاکبر ذاکری تهیه کننده «خاله شادونه»، مجید قناد مجری و تهیه کننده، فاطمه شیرازی مقدم تهیه کننده «رنگین کمان» و آرزو جعفری روانشناس بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این نشست که آذرمیدخت آذرهوش مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو هم از طریق ارتباط اینترنتی در آن حضور داشت، به موضوعات مهمی در حوزه کودک و نوجوان پرداخته شد اما جای خالی مدیران شبکه پویا در این نشست مشهود بود که با وجود دعوت اداره کل روابط عمومی، در این جلسه حضور پیدا نکردند.
رقابت سخت قهرمانهای ایرانی و خارجی برای دلبری کودکانه
آذرمیدخت آذرهوش مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو در پاسخ به اولین سوال که چرا کودکان ایرانی همچنان شخصیتهای محبوب کارتونیشان را از آثار خارجی انتخاب میکنند و شخصیتهای ایرانی نتوانستهاند جایگزین مناسبی باشند؟ گفت: این موضوع از جنبههای مختلف قابل بحث است، اما مهمترین بخش آن به دسترسی آسان مربوط میشود. ما در برنامهسازی بینیاز از منابع خارجی نیستیم، میتوانیم آثار موفق خارجی را ببینیم، اما به شکلی دیگر آن را طراحی و پیامها را به بچهها منتقل کنیم.
وی افزود: آنچه در این میان اهمیت دارد، رقابت سختی است که میان شخصیتهای ایرانی با شخصیتهای خارجی شکل میگیرد و در این رقابت نابرابر ما کم میآوریم، چرا که حرف اول را بودجه میزند.
به گفته آذرهوش، رسانه ملی نمیخواهد در حوزه کودک به حامی مالی وابسته باشد، چرا که سازمان هم با ورود شرکتهای تجاری به برنامههای کودک موافق نیست و بنابراین با محدودیتهایی برای تولید مواجه میشود.
مجید قناد تولیدکننده پیشکسوت حوزه کودک در این جلسه با تاکید بر اینکه کودکان قدرت تصمیمگیری ندارند و خوراک فکریشان را رسانه میدهد، از این رو نباید نقش نویسنده، تهیهکننده و حتی طراح دکور را در برنامههای تولیدی کودک نادیده گرفت، گفت: در دهه شصت وقتی قرار بود برای یک برنامه برآورد بودجه شود، همه عوامل حضور داشتند. از صحنهآرا و صدابردار تا نویسنده و نورپرداز تا با در نظرگرفتن همه جوانب و شرایط آن اثر به تولید برسد. پس از پایان پخش آن اثر هم جلسات نقد و ارزیابی برپا میشد و مطلوبیت یا نامطلوبیت آن ارزیابی میشد.
جای خالی تیپسازی
مقصود نعیمی ذاکر، مدیر پیشکسوت حوزه کودک نیز با اشاره به اهمیت تیپسازی در برنامههای کودک گفت: شخصیتهای کارتونی با ممارست در ذهن کودکان ماندگار میشوند. به طور مثال شخصیت مردعنکبوتی برآورنده همه آرزوها و آمال کودکانی است که روزی میخواهند قویترین باشند. این شخصیت ماحصل فکر و تجربه گروهی است که جزئیات اثر هم برایشان مهم است.
وی با طرح این پرسش که چند شخصیت تأثیرگذار ایرانی را توانستهایم در این سالها خلق کنیم تا فرزندانمان به آن تکیه کنند و دوستش داشته باشند؟ گفت: متأسفانه ما دنبال تیپسازی نرفتیم و از شخصیتهایی هم که این قابلیت را داشتند، حمایت نکردیم.
فاطمه شیرازی مقدم، تهیهکننده «رنگینکمان» هم با اشاره به وجود خط قرمزهای فراوان در تولیدات کودک گفت: ما نه تنها در تولیدات خودمان، بلکه در انتخاب آثار خارجی هم دچار محدودیت هستیم و دستمان بسته است.
وی افزود: ما فرصت تجاریسازی را از دست دادهایم، در حالی که میتوانستیم شخصیتهای محبوب ایرانی مانند زیزیگولو، سنجد و… را روی کالاهای مورد نیاز بچهها بیاوریم و یا آثار ایرانی را تبلیغ کنیم؛ ولی به دلیل نبود اعتماد از سوی شرکتهای ایرانی برای بازگشت سرمایه، هیچگاه وارد این روند نشدیم.
به گفته این تهیه کننده، برای ماندگار شدن شخصیتهای ایرانی باید از قواعد مرسوم در جهان پیروی کنیم و راههای تجاریسازی را بیاموزیم، اما نگاه برخی مدیران همواره مقطعی بوده و برنامه طولانیمدت برای ثبت یک شخصیت ایرانی نداشتند.
هیچکدام از پیشکسوتها مشغول به کار نیستند
علی اکبر ذاکری، تهیه کننده «فرزندان ایران» هم که این روزها روی آنتن شبکه جهانی جامجم میرود، با اشاره به تفاوت برنامهسازی در سه دهه گذشته با زمان حال گفت: اکنون برخی برنامهها به اسم جوانگرایی به دست نیروهای کمتجربه سپرده میشود؛ در حالی که تلویزیون تهیهکنندههای باتجربه و متخصصی همچون سوسن کرامتی، ژاله موقر، مهناز آذین، پروین شمشکی، گیتی فرشفاهی و… دارد؛ این دوستان الان باید در شبکههای کودک و نوجوان به عنوان پشتوانه شبکهها حضور داشته باشند، ولی هیچکدام از آنها مشغول به کار نیستند.
ذاکری با اشاره به قابلیت برخی از شخصیتهای کودک به الگو شدن در ذهن بچهها متذکر شد: ما برای خلق شخصیتهایی همچون زیزیگولو، هادی و هدی، چیه و چرا، سنجد و… زحمت کشیدیم، اما اکنون همه اینها به آرشیو رفتهاند.
وی با بیان اینکه در جلسه با مدیران شبکه کودک و امید این پرسش را طرح کرده است که با توجه به تخصصی بودن این شبکهها برند و شخصیت ماندگار در طول این سالها چه کسانی و چه شخصیتهای عروسکی یا کارتونی بوده است؟ گفت: باید این انتظار را از شبکههای تخصصی داشت که خود را بینیاز از تجربه برنامهسازی ندانند و باید پاسخگوی خلق شخصیتهای ماندگار برای کودکان این سرزمین باشند.
در ادامه این نشست، آذرهوش با نگاه آسیبشناسی به شخصیتهای کارتونی خارجی گفت: آثار انیمیشن خارجی با مضامین متفاوت و غالباً همان مضامینی که در ساخت برنامههای وطنی بدآموزی خوانده میشود، تولید میشوند و اتفاقاً بچهها هم به شکل قابل توجهی از این گونه برنامهها استقبال میکنند؛ در حالی که ما در خلق شخصیتهای ماندگارمان از هر نوع خشونت پرهیز میکنیم.
بودجهای که به بی تجربهها میدهند به ما نمیدهند
مجید قناد با تأیید صحبتهای نعیمی ذاکر در استفاده از نیروهای مجرب و پیشکسوت کودک و نوجوان گفت: من با بیش از ۲۰ مدیر گروه کودک کار کردهام و همواره از آنها آموختهام. امروز هم انتظار دارم از این تجربیات من که با هزینه رسانه ملی به دست آمده است، استفاده کنم و برنامه بسازم. شاهد بودهام که همان بودجهای را که به نیروی بیتجربه میدهند، به ما نمیدهند؛ گویی کودکان به ما نیازی ندارند.
نعیمی ذاکر با طرح این سؤال که مگر در انتخاب اساتید دانشگاه یا مراجع دینی سراغ جوانان و نیروهای کم تجربه میروند؟ گفت: حوزههای نظری و اندیشه ورزی جای جوانان ناپخته نیست؛ ما به این تفکر در ریلگذاری سازمان احتیاج داریم که برای بخشهای تولیدی باید از تجربه بزرگان استفاده کرد.
وی با اشاره به ضرورت شناخت نیاز کودک تأکید کرد: به طور مثال هنوز شیرینترین آهنگها و ترانههای کودکی مربوط به «علی کوچولو»، «خونه مادربزرگه» و… است. شناخت کودک به ما میگوید یکی از نیازهای او ترانههای کودکی، لالایی و یا ملودیهایی است که او نیاز دارد. وقتی این بخش را نادیده میگیریم یعنی کودک را به سمت آثار غیرایرانی سوق دادهایم. آیا شبکههای تخصصی کودک و نوجوان تا به حال به این نیاز کودک توجه کردهاند؟
این مدیر پیشکسوت با اشاره به سختیهای کار در دهه شصت و بعد از آن گفت: همه مسائل را نمیشود به بودجه ربط داد. آیا راهاندازی همیار پلیس برای آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی و کاهش تصادفات یا استفاده از بابا برقی برای صرفهجویی در مصرف برق نیاز به بودجه خاصی داشت؟ ما توانستیم با کمک شخصیت سنجد موضوع قطره فلج اطفال را جا بیندازیم و ۹۵ درصد این بیماری در ایران ریشه کن شد. یا با کمک عروسک گل گندم به کودکان آموزش دادیم که کمتر دور ریز نان داشته باشند و با این شخصیت مشکل چرخه نان خشک و آسیبهای پزشکیاش را تا حد زیادی حل کردیم.
به گفته نعیمی ذاکر آنچه در این موضوعات اهمیت داشت، موقعیت سنجی و خلق شخصیتهای مؤثر بود. چیزی که امروز شبکهها با بودجههایی که دارند، آن را نادیده گرفتهاند.
تقسیم عادلانه آرشیو محتوا
مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو نیز با تأکید بر وجود اتاق فکر در این شبکه و ارزیابی دقیق برنامهها توسط کارشناسان گفت: متاسفانه دسترسی یکسان به همه تولیدکنندگان حوزه کودک داده نشدهاست و همچنان که بودجهای به شبکه دو برای خرید تولیدات خارجی اختصاص داده نشده، ما از بسیاری جهات دچار فقر امکانات هستیم.
آذرهوش افزود: برای مثال، نباید اینگونه باشد که خرید برنامههای خارجی در انحصار شبکه کودک باشد و آثار کاملاً بلوکه شود و امکان دسترسی شبکههای دیگر از آن سلب شود. از همین جا اعلام میکنم آرشیو کودک شبکه دو بر روی همه دیگر شبکهها باز است و میتوانند از آن بهرهبرداری بهینه کنند.
وی در پایان تأکید کرد: باید راهکاری اندیشیده شود تا همه برنامهسازان کودک از این فرصت و آثار خریداریشده برای سازمان بهرهمند شوند.
کد خبر 5037020 عطیه موذنمنبع: مهر
کلیدواژه: مجید قناد سازمان صداوسیما کودکان چهل سالگی دفاع مقدس تئاتر ایران برنامه تلویزیونی شبکه پنج سیما هفته دفاع مقدس موسیقی ایرانی فیلم سینمایی فیلم مستند حضور هنر ایران در جهان جشنواره فیلم مقاومت ویروس کرونا فیلم کوتاه کارگردان تئاتر سینمای مستند برنامه های کودک مدیر گروه کودک کودک و نوجوان خلق شخصیت تهیه کننده حوزه کودک رسانه ملی برنامه ها شبکه دو شبکه ها بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۰۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنبش دانشجویی آمریکا، بن بست «بایدن» و انحصار شکنی «نسل z»
خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- محمدرضا مرادی: رژیم صهیونیستی در ۷ ماه گذشته برای تحمیل معادله خود بر مردم فلسطین اقدام به نسل کشی همه جانبه ای کرده است. این نسل کشی نه تنها مخالفت قدرت های بزرگ جهانی را در عمل به همراه نداشته است بلکه آمریکا به عنوان اصلی ترین شریک استراتژیک اسرائیل نیز همچنان مقدمات تشدید نسل کشی (مانند تایید بودجه ۲۶ میلیارد دلاری به اسرائیل) را فراهم می کند. اما روند تحولات مسیر حوادث را به گونه ای دیگر رقم زده است. دانشجویان بیش از ۴۰ دانشگاه آمریکا سلسله اعتراض هایی را شروع کرده اند که منجر به متغیر تاثیرگذاری در مطرح شدن مسئله فلسطین در سطح جهانی شده است. واکنش دولت آمریکا به این تظاهرات جز سرکوب و حمله به دانشگاه ها نبوده است. اما این جنبش دانشجویی از چند جنبه بسیار مهم است:
۱.جنبش دانشجویی متغیر تاثیرگذار در تحولات مهم: همواره در چند دهه گذشته جنبش دانشجویی آمریکا نقشی موثر در سیاستگذاری های این کشور داشته است. در آمریکا حدود ۲۰ میلیون دانشجو وجود دارد. این جمعیت پتانسیل بسیار مهمی برای نقش آفرینی در تحولات مختلف دارد. در دهه ۶۰ میلادی که آمریکا درگیر جنگ ویتنام بود جنبش های دانشجویی در اعتراض به این جنگ نقش بی بدیلی ایفا کردند. در سال ۱۹۷۰ میلادی حدود یک میلیون دانشجو از ۸۸۰ دانشگاه آمریکا تظاهرات ادامه داری را شروع کردند که در نهایت منجر به پایان جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۵ شد. در دهه ۸۰ میلادی نیز اعتراض دانشجویان به رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی منجر به تغییراتی در سیاست های آمریکا نسبت به آفریقای جنوبی شد. علاوه بر این تظاهرات دانشجویان ضد جنگ نسبت به مسئله عراق، افغانستان و لیبی نیز بسیار مهم بوده است. بنابراین جنبش دانشجویی در آمریکا تنها یک حرکت اعتراضی، نمادین و بدون تاثیرگذاری واقعی نیست. در شرایط کنونی اعتراض های دانشجویان منجر به دستگیری ۱۵۰۰ نفر شده است. این مسئله باعث انتقادهای زیادی نسبت به پلیس آمریکا شده است. در واقع نفس همین جنبش و نوع واکنش پلیس آمریکا نشان داده است که اعتراض از هر نوعش تا زمانی در آمریکا قابل تحمل است که در راستای اهداف کلان کشور باشد. البته تا اینجا دانشجویان برنده این کارزار شده اند؛ جوبایدن اگر بخواهد در برابر دانشجویان عقب نشینی کند سبد آرای او از جانب لابی صهیونست ها بسیار سایر تحت تاثیر قرار می گیرد علاوه بر این تداوم حمایت بایدن از جنگ غزه و سرکوب دانشجویان آمریکایی نیز محبوبیت بایدن در «نسل z» آمریکا را بسیار کاهش خواهد داد. در واقع بایدن اکنون در شرایط بن بست گرفتار شده است که عامل ایجاد آن خودش است. تداوم حمایت های بایدن از اسرائیل در ۷ ماه گذشته این بن بست را ایجاد کرده است. پس در نگاه نخست این جنبش دانشجویی تا این مقطع موفقیت آمیز بوده است.
۲.گذار «نسل z» آمریکا از رسانه های جریان اصلی: جوانان آمریکایی که متولد ۱۹۹۶ به بعد هستند در قالب «نسل z» معرفی می شوند. این نسل جوان، محور و مرکز گریز بوده و چندان در چارچوب های سنتی قابل تحلیل نیستند. مهم ترین ویژگی این نسل، شکستن انحصار در منابع خبری است. در بازه سنی ۴۰ سال به بالا در آمریکا معمولا رسانه های جریان اصلی مانند «س ان ان» و «فاکس نیوز» به عنوان منبع اصلی اخبار دنبال می شود. این رسانه ها نیز اخبار را بسیار سانسور شده و با جهت گیر های مشخص به مخاطب ارائه می دهند. نتیجه این امر عدم اطلاع دقیق مردم آمریکا از تحولات جهانی است. به عنوان مثال در جنگ یمن رسانه های اصلی امریکا به ندرت جنایت های صورت گرفته در یمن و شهادت زنان و کودکان یمنی را منتشر می کردند یا در صورت انتشار، آن را نتیجه سیاست های احزاب داخلی یمن می دانستند. در صورتی که عامل این حملات عربستان با کمک امارات و آمریکا بود. نتیجه این امر نیز عدم حساسیت آمریکایی ها نسبت به جنگ یمن بود.
اما «نسل z» در آمریکا از انحصار رسانه ای سنتی آمریکا گذر کرده و اخبار را از طریق منابع متعدد و به صورت مستقیم دریافت می کند. این مسئله منجر به آگاهی واقعی از سیاست ها و روندهای واقعی جهان شده است. به همین دلیل این نسل که اخبار را بدون واسطه دریافت کرده است اکنون در برابر نسل کشی غزه واکنش نشان داده و یکی از کم سابقه ترین جنبش ها در دانشگاه های آمریکا شکل گرفته است. نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات پیو نشان داده شمار جوانان آمریکایی که نگاه مثبتی به فلسطین دارند، در جریان تجاوز کنونی به غزه از تعداد آنها نسبت به اسرائیل بیشتر است. این نظرسنجی حاکی از آن است که ۶۰ درصد از جوانان آمریکایی ۱۸ تا ۲۹ سال نظرات مثبتی نسبت به مردم فلسطین دارند، در حالی که ۴۶ درصد نظرات مثبتی به اسرائیل داشتند.
۳.تبدیل فلسطین به مسئله ای جهانی: مسئله فلسطین از سال ۱۹۴۸ و شکل گیری رژیم صهیونستی همواره به عنوان یکی از مسائل محور ساز در جهان اسلام مطرح بوده است. البته در مقاطعی مانند سال های اخیر روند عادی سازی برخی کشورهای عربی مانند امارات و بحرین با اسرائیل باعث شده تا تلاش هایی برای به حاشیه راندن این مسئله در جهان اسلام صورت بگیرد. اما عملیات طوفان الاقصی و جنایت اسرائیل در غزه باعث شده است تا روند حوادث به گونه ای دیگر رقم بخورد. رسانه های منتسب به اسرائیل و همچنین لابی صهیونیست ها در کشورهای مختلف تلاش داشته اند تا اهمیت مسئله فلسطین بسیار کاهش یابد. اما جنبش دانشجویان آمریکایی باعث شده است این مسئله از جهان اسلام فراتر رفته و اکنون به مسئله نخست جهان تبدیل شود. این یکی از موثرترین متغیرها در آینده مردم فلسطین خواهد بود.
شاید جنبش دانشجویی آمریکا نتواند مانع از تداوم جنایت های اسرائیل در غزه شود و یا حتی مانع از شروع عملیات اسرئیل در رفح شود اما نکته مهم این است که فلسطین برای همیشه تبدیل به مسئله ای جهانی شده و دیگر نمی توان فلسطین را در فلسطین محصور کرد. این مسئله قطعا در تصمیمات تل آویو برای آینده فلسطین تاثیرگذار خواهد بود و این رژیم قبل از شروع هر جنایتی دیگر، پیامدهای جهانی آن را بارها مرور خواهد کرد.
کد خبر 6095328 محمدرضا مرادی